Proiectul e-Twinning „Flower / Power of My City”

de Maria-Genoveva Agape

În acest an școlar, un grup de elevi ai cercului de „Artă Textilă” de la Palatul Copiilor Drobeta-Turnu Severin participă la proiectul educațional european Flower/Power of my city, derulat pe platforma e Twinning. Proiectul este încă în desfășurare în acest moment, motiv pentru care în acest articol voi prezenta o parte din activitățile organizate în perioada februarie – martie 2019.

În proiect sunt implicați 115 elevi și 10 cadre didactice din patru țări: Ucraina, Albania, Polonia și România. Invitația de a participa la acest proiect am primit-o de la Natalia Gutaruk, inițiatoarea proiectului. Din discuțiile avute, am înțeles că ideea proiectului era de a acorda florilor atenția cuvenită. Elevii mei deja știau să realizeze flori prin tehnici variate (pliere, origami, quilling), să realizeze colaje care au ca elemente florile, să coase și să țese motive florale. Prin urmare, am considerat oportună implicarea într-un astfel de schimb de experiență cu elevi din alte țări. Abia după ce am acceptat invitația, mi-am dat seama că proiectul este mult mai complex, activitățile ce urmau a se desfășura fiind pluridisciplinare.

În luna februarie, după ce elevii s-au întors din vacanța intersemestrială, am prezentat proiectul elevilor și părinților și am format echipa de proiect. La timp pentru prima activitate a proiectului, în care fiecare unitate de învățământ participantă la proiect și-a prezentat țara, orașul, școala, echipa, a ales un nume pentru echipă și a propus un logo pentru proiect. Pentru a-i determina pe elevii mei să-și depășească teama, firească atunci când faci ceva nou, le-am propus ca, pentru a se prezenta, să deseneze autoportretele, urmând ca acestea să fie integrate în prezentarea finală. Acest lucru i-a determinat să treacă peste emoții și să-și dea frâu liber imaginației. Partenerii i-au lăudat pentru că au reușit să se prezinte într-un mod creativ. Un grup de patru eleve a creat un logo pentru proiect. După o muncă susținută, ne-am îndeplinit cu succes toate sarcinile acestei luni. Toate materialele pregătite de noi au fost încărcate în TwinSpace-ul proiectului.

În prima lună de primăvară am desfășurat mai multe activități, sintetizate în continuare.

Am prezentat tradiția de a oferi mărțișoare cu ocazia zilei de 1 Martie și am confecționat mărțișoare și felicitări pe care le-am oferit, virtual, tuturor partenerilor. Aceștia au fost foarte încântați și curioși să afle tehnica prin care s-au realizat mărțișoarele. Încurajați de aprecierile acestora, le-am explicat tehnica de lucru și am promis că le stăm la dispoziție ori de câte ori ne solicită informații sau sprijin, în cazul în care doresc să testeze tehnica.

Pe 1 martie am participat la întâlnirea online a cadrelor didactice implicate în proiect, în cadrul căreia s-au discutat aspecte referitoare la modul în care se va derula proiectul și am stabilit sarcinile care-i revin fiecărui partener.

Fiecare echipaj a căutat și structurat informații despre flori de primăvară / vară care cresc în zonă. Toate aceste informații au fost postate pe un padlet. Partenera noastră din Albania, Teuta Lagja a creat, cu aceste informații, o carte electronică a proiectului.

Am organizat schimburi de semințe de flori între noi și am sădit semințele primite de la partenerul din Polonia. Detaliile au fost sintetizate într-un padlet.

În data de 21 martie, cu ocazia Zilei Mondiale a poeziei, a avut loc întâlnirea on-line a elevilor implicați în proiect. Cu această ocazie, elevii au recitat poezii, au cântat, au citit compuneri și au prezentat lucrări de artă realizate special pentru acest eveniment. Întâlnirea a fost una încărcată de emoții și a debutat cu prezentarea echipajului nostru. Din acest motiv, Alexandra, una dintre eleve a avut trac și a trebuit să intervin, susținând-o și motivând-o. După câteva minute aceasta și-a depășit teama și a recitat poezia. În feedback-ul primit de la elevii mei în urma întâlnirii online, Alexandra a afirmat că „...acest proiect m-a făcut să-mi depășesc teama de a vorbi în public”. Pe tot parcursul întâlnirii, elevii mei au interacționat cu partenerii fie aplaudându-i fie salutându-i, uneori zgomotos, după fiecare moment artistic (capturi de ecran de la această videoconferință se găsesc în Twinspace-ul proiectului). Într-un filmuleț postat pe Youtube, o puteți vedea pe una dintre elevele mele, Oana, citindu-și compunerea despre florile de primăvară, în cadrul întâlnirii. Evenimentul a fost mediatizat și pe pagina de Facebook a părinților clasei, astfel, aceștia au putut vedea modul în care a decurs evenimentul și și-au putut exprima părerile referitoare la activitate. Trebuie să menționez faptul că întâlnirea elevilor a avut loc în intervalul orar 10-12, deci în timpul orelor de curs ale elevilor. Aceasta nu ar fi fost posibil fără sprijinul doamnelor prof. Olivia Cocora și prof. Alina Simcea, cărora le mulțumesc și pe această cale. De asemenea, în organizarea întâlnirii online am fost sprijinită de prof. Mihai Agape, care s-a ocupat de detaliile tehnice.
Despre celelalte activități derulate în cadrul proiectului vă voi povesti după încheierea acestuia.

Română